Reisverhalen ss "Amerskerk"

Amerskerk aan de grond  


Een krantenbericht bij het aan de grond lopen van de Amerskerk in 1960 bij de haven ingang van Townsville in het noorden van Australië. Doordat de boot leeg was en door de straffe wind werd zij weggeblazen en kwam omhoog te zitten. De bedoeling was om wol te laden.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




De gespikkelde beer Nico Roskam


Soms heb je van die dagen dat alles mee zit,  maar soms valt het ook wel eens tegen. Dit kan Frits, toentertijd steward aan boord van de Amerskerk, zeker beamen.
Maar eerst de voorgeschiedenis. Op een goede morgen, of liever gezegd voor Frits kwade morgen, was één van de toiletten in de gang bij de civiele dienst verstopt. De baas-timmerman werd erbij gehaald, maar wat die ook probeerde het lukte niet om de leiding te ontstoppen. De leiding werd nagelopen en men kwam tot de ontdekking dat deze uitkwam in de machinekamer en daar via een terugslagklep net boven de waterlijn overboord ging.  Het voorstel om het deksel van de terugslagklep te verwijderen en dan opnieuw te proberen om van hieruit te leiding door te steken werd ogenblikkelijk door de 2e WTK getorpedeerd. Als het al zou lukken dan zou toch op zijn minst de plaats ter hoogte van de terugslagklep behoorlijk smerig kunnen worden en daar “zijn machinekamer” heilig was, ging dat niet door.
Na enig overleg werd besloten te wachten tot de volgende morgen, want dan waren we in Mombassa en kon wellicht, vanaf buitenboord, de leiding doorgestoken worden.
Men had geluk, want we kwamen met BB-zijde voor de kant en daar zat ook de uitlaat. De baas-timmerman ging weer aan de gang, maar ook nu lukte het niet. Volgens hem was er maar één oplossing, een brandslang optuigen en die van buitenaf in de leiding houden, zachtjes de druk er op en met een beetje geluk ………
Zo gezegd, zo gedaan. De brandslang werd opgetuigd en toen kwam Frits in beeld, want aan hem werd gevraagd om in de toiletruimte te gaan kijken en, zodra het in de toiletpot begon te borrelen, een seintje te geven. Men wist dan, dat de leiding ontstopt raakte. Eigelijk had hij geen tijd, want hij had net zijn witte pak aangetrokken om aan tafel te gaan bedienen, maar je moest elkaar toch af en toe eens helpen.
Alles was  klaar voor de operatie toiletpot. Aan de derde stuurman werd gevraagd om het wateraandek-afsluiter open te zetten, en wist die veel, die zette de afsluiter vol open. De gevolgen waren groot, de volle druk kwam op de slang te staan, waardoor de prop in de leiding los schoot. Frits, kijkend of hij al iets zag borrelen, werd ineens bedolven door al datgene wat in de verstopte leiding had gezeten. Hij en de gehele toiletruimte zaten onder de blubber. Inmiddels had men aan dek de afsluiter weer dicht gedraaid en kwam de baas-timmerman naar het resultaat van zijn werk kijken en hij niet alleen, want als er wat fout gaat dan is iedereen er als de kippen bij om mee te genieten. De arme Frits stond daar geheel onder de vieze bruine troep. Je kon nog net zien dat hij er witte kleren onder droeg, maar voor de rest verschrikkelijk. Frits verwelkomde de baastimmerman op een wijze die beter niet op papier gezet kan worden.  Toen de baas-timmerman hem ook nog een gespikkelde beer noemde, dacht iedereen dat Frits zou ontploffen.
Frits werd naar het dek gebracht waar hij met dezelfde brandslang, alleen met wat minder waterdruk, weer werd schoongespoten. Ook de toiletruimte kreeg een grondige schoonmaak beurt. ‘s Middags kon je nergens meer aanzien wat er zich allemaal in de gang van de civiele dienst had afgespeeld.  Alleen, als men het sinds die tijd over Frits had, gebruikte niemand meer de naam Frits, maar had men het over de gespikkelde beer.


Boetevrij  


Ons lid D. van Brouwershaven uit Kruiningen - hij is daar culinair Maitrê in het restaurant "De Zeeuwse Parel" -  vertelt ons het volgende:

Onder kapitein Smittenaar was de Amerskerk (HAUL) op de terugreis van Odessa naar de Middellandse Zee. In de Dardanellen bevindt zich een meldpunt van de Turkse Kustwacht. Passerende schepen dienen zich hier te melden. Nalatigheid heeft een hoge boete tot gevolg. Door de lastige navigatie in de nauwe Bosporus - Dardanellen doorvaart, bleek dat de "Amerskerk"het meldpunt had gemist. Deze tekening laat het moment zien dat de kapitein Smittenaar 180 graden koers wijzigt; om het meldpunt alsnog te passeren. De totale manoeuvre van 360 werd succesvol afgerond en beloond met een positieve Turkse gezondheidsverklaring voor schip en bemanning. Uiteraard Boetevrij.

SITUATIE DARDANELLEN 14-1-1960  12.00 UURSituatietekening uit het schetsboek van Jan Nieuwenburg

Verhaal uit VNS-TNT nr.9 1997


TERUG