In augustus 1954 begon ik mijn zeemansloopbaan bij de V.N.S. als
Stuurmansleerling op de Boschfontein. Ze lag toen bij de ADM - werf in Amsterdam
Noord en ik moest me, zoals gebruikelijk, melden aan boord met alle uitrusting,
aldus de V.N.S.-brief. Dus daar stond ik met een paar grote koffers op de kade
en keek op tegen de hoge romp van de lege Boschfontein. De meester van de
werfkraan was zo vriendelijk mijn koffers met de kraan aan boord te zetten. Mijn
eerste klus was een zure haring halen voor de 1e Stuurman bij de visboer, die
bij de poort stond. Na een paar dagen de kustreis op, daarna de grote reis naar
Oost Afrika via Southampton om Engelse passagiers op te pikken. Verder via
Marseille en Genua naar het Suezkanaal en via Port Sudan naar Mombasa. Langs de
kust, Zanzibar, Dar-es-Salaam, Lindi en drie keer Tanga. Daarna terug via Rode
en Middellandse Zee waarbij ook Barcelona werd aangelopen. De gegevens van de
aanloophavens heb ik nog in mijn zeevaartkundige tafels staan. Dat deden veel
stuurlieden en dus heb ik nu een mooi naslagwerk.Na afloop van de grote reis
moest ik ook de kustreis mee en ergens in december 1954 stapte ik van de
Boschfontein af.Een paar jaar later in de herfst van 1958, ik was inmiddels 3e
Stuurman, kwam ik hetzelfde schip weer tegen, inmiddels verbouwd en omgedoopt in
Boschkerk. Ze zou een reis maken naar Bombay/Karachi, toen ze vlak voor vertrek
en vol met lading in brand vloog in de Rijnhaven in Rotterdam. Een grote fik,
die een paar dagen geduurd heeft. De lading werd allemaal gelost en ze werd leeg
en deels uitgebrand op de palen gelegd ergens in de Waalhaven. Daar kwam ik aan
boord. Een trieste aanblik, zo half uitgebrand en overal rook je nog de
brandlucht. Ik geloof dat de machinekamer ook flink uitgebrand was, want er was
geen elektra meer aan boord. Er was alleen een wachtsman van de wal aan boord en
ondergetekende als Stuurman van de wacht. Een paar weken heb ik daar wacht
gelopen, toen bekend werd dat ze gesloopt zou worden. Twee dagen voor kerst 1958
kwam er een Duitse sleper om haar weg te brengen. Ik heb het laatste
havenjournaal van de Boschkerk ingevuld, zodat ik de laatste V.N.S.’er was, die
eenzaam van haar afscheid nam. Daarna ging ik met studieverlof voor mijn 2e
rang.
|