INGEZONDEN --> Diversen |
Diversen 1 | DIV-2.1 | Het Ketelpak | Nico Roskam |
Diversen 2 | DIV-2.2 | Roemloos einde HOTLO | Theo Pondaag |
DIV-2.3 | Naam Giessenkerk | Gerrit van Lonkhuijzen | |
DIV-2.4 | Van doop tot sloop | Rogier Koppejan | |
DIV-2.5 | Op het eerste gezicht | ||
DIV-2.6 | Prenten Rolf Koch | ||
DIV-2.7 | Heenreis langer of korter | Theo Kuyper | |
DIV-2.10 | EXIT NEDLLOYD | Verslag aandeelhoudersvergadering | |
|
|
Het Ketelpak |
Allemaal hebben we ze denk ik wel eens meegemaakt. Van die speciale figuren die bij elke maatschappij voorkwamen (en waarschijnlijk nog) en die praktisch iedereen ook kende. Ze hadden allemaal een eigen en soms wel eens vreemd karakter. Ze maakten het varen en zeker de verhalen er over alleen maar leuker. Zo mocht ik eens, als 2e wtk, een kustreis maken op een van de L-schepen met onderstaand verhaal tot gevolg. Na gekeurd te zijn en mijn handtekening gezet te hebben bij de Waterschout, ben ik naar boord gegaan, waar ik tegen de middag aan kwam. Het bleek, dat het schip over 2 dagen zou vertrekken naar Londen. Genoeg tijd om de hulpketel (Cochran) te laten keuren. Alle appendages werden losgenomen en zo nodig gerepareerd. De brandereenheid, mangat en slikgaten werden verwijderd en schoongemaakt. Tenslotte werd de rookkast geopend en de pijpen geveegd. Volgens de inspectie zou middags om 14.00 uur de surveyor komen om de ketel af te nemen. Tegen die tijd was de ketel en al zijn onderdelen weer bijna als nieuw, zodat de controle een fluitje van een cent zou zijn. Maar zo gemakkelijk zou het toch niet gaan. Tegen tweeën dacht ik, laat ik maar eens naar de hut van de Hwtk gaan om daar de surveyor op te halen. In de gang, waar de wtk’s hun hutten hadden, kwam ik een bekende tegen waar ik vroeger mee had gevaren. Je weet hoe dat gaat, ouwe vrienden en er ontstaat vanzelf een gesprek. Aan het einde van het gesprek (het bleek dat hij gestopt was met varen) vroeg ik wat hij nu deed. Hij vertelde dat hij bij Lloyds werkte en dat hij vandaag o.a. de opdracht had op deze boot de hulpketel te keuren. Dat kon echter die … van een Hwtk wel vergeten. Wat was n.l. het geval, die twee kenden elkaar en hadden samen een reis gemaakt die waarschijnlijk ook al niet zo prettig was verlopen. Toen hij, na een stroef gesprek, om een ketelpak vroeg zei de Hwtk, dat hij daar zelf maar voor moest zorgen. Iedereen weet echter dat de maatschappij (dus de bemanning van het schip) moet zorgen, dat er voor een surveyor een ketelpak beschikbaar is. Toen de Hwtk dit dus weigerde was dit genoeg om de zeggen dat de Hwtk dan ook zelf maar de ketel moest keuren. De surveyor pakte zijn koffertje en vertrok, waarna ik hem in de gang van de wtk’s tegen kwam. Tijdens ons gesprek was zijn de kwaadheid blijkbaar weer wat gezakt, want hij zei: ‘Maar ik kan jou niet aandoen dat de ketel niet wordt gekeurd.’ Op mijn beurt zei ik: ‘Kijk hier in het kantoortje liggen wel tien ketelpakken, kies er maar één uit.’ ‘Daar gaat het niet om’, zei hij, waarna hij zijn koffertje open deed en zijn eigen ketelpak pakte. Hij trok het aan met de opmerking: ‘Natuurlijk heb ik zelf altijd een ketelpak bij me. Die ketelpakken van jullie zijn of te klein of veel te groot. Ik trek altijd mijn eigen ketelpak aan, die past perfect. Behalve natuurlijk als er een Hwtkis, die…’ We gingen naar de machinekamer, de ketel werd in een prima conditie bevonden en werd dan ook goedgekeurd. Na samen nog een bakje koffie gedronken te hebben vertrok hij opgewekt. Vreemd genoeg heeft de Hwtk nooit aan mij gevraagd hoe het toch kwam dat de ketel toch was gekeurd. |
|
|
STORK |
Laatste scheepsdiesel van Stork lijkt reddeloos verloren. |
Roemloos eind Hengelose Hotlo |
HOTLO staat volgens sommige
oud-machinisten voor Het Onding
Trilt en Lekt Ontzettend. |
|
HENGELO Maar de HOTLO uit Hengelo wacht in Brazilië, waar het schip is gestationeerd, een roemloos einde. Dit tot verdriet van veel scheepswerktuigkundigen, die ermee gevaren hebben. Ze willen de motor behouden als een herinnering aan een stuk Nederlandse scheepsbouw. De pogingen lijken evenwel gedoemd te mislukken. Ben Rodenburg is pessimistisch: "Ik heb het hoofd al in de schoot gelegd."
Toch wil een collega uit Bodegraven, Gert-jan
Harmsen, een reddingsactie op touw zetten. "Er moet toch een mogelijkheid
zijn om dit Nederlandse product van de ondergang te redden? Weer dreigt een
stukje maritieme geschiedenis te verdwijnen. Veel Nederlandse
werktuigkundigen hebben met de motor gevaren en eraan gewerkt. Tot hun
vreugde, en soms tot hun verdriet..." Ex-werktuigkundige Bob de Groot, die
tien jaar lang zo'n Hengelose HOTLO onder zijn hoede had, maakt ook al gewag
van de 'haatliefde-verhouding' met de machine. Die had namelijk een
bloedhekel aan stookolie en werd daarom vaak met gasolie gestookt. De Groot
is ook gehecht aan de markante motor, maar het lijkt hem financieel niet
haalbaar om de machine te behouden: "Sentiment mag over het algemeen geen
geld kosten..." Een Nederlandse machinist die op de huidige Noble Roger
Eason vaart, rept op een internetdiscussie van 'een prachtig stuk
techniek waar ik nog regelmatig naar sta te kijken en te genieten, als hij
draait.' Maar hij meldt ook dat zijn Amerikaanse werkgever niet zo onder de
indruk is van het Nederlandse stukje technisch vernuft. |
HOTLO staat in HEIM, schaal 1 op 10 |
Wie een HOTLO-motor wil zien, kan bij techniekmuseum HEIM terecht. Daar staat de machine te pronken in de introductieruimte. Alleen niet op ware grootte, maar op schaal 1 op 10. En daarmee zullen de liefhebbers het moeten doen. Museumdirecteur Toon de Boer heeft best begrip voor de wens van de oud-machinisten om de laatste varende Stork-scheepsdiesel van de ondergang te redden. Maar in het HEIM is er geen plaats voor zo'n gigant. De Boer: "Als je zo'n machine onderdak wilt bieden, mag je er wel een nieuw gebouw voor neerzetten. Als je alleen een krukasje wilt laten zien, zou je al een bouwvergunning moeten aanvragen..." Bovendien: "Wat dacht je van de transportkosten vanaf Brazilië? Daar ben je alleen al een paar ton voor kwijt." Hij is overigens wél geïnteresseerd in kleinere onderdelen van de HOTLO, 'hoewel er aan die machine niks klein is.' Belangstellenden zullen dus tevreden moeten zijn met het - overigens prachtig gedetailleerde en nog altijd forse - schaalmodel. En er staat ook een model van een schip, waar zo'n Storkdiesel in stond. "We kunnen er dus voldoende over vertellen. En we beschikken ook over veel documentatie. We weten er het nodige van, want het ding werd dus wél 200 meter verderop gegoten en gebouwd..." Met dank aan: Henk ten Harkei Redactie Hengelo Twentsche Courant Tubantia |
Noot van de redactie: Er bestaan meerdere modellen van de Stork Hotlo. Indertijd zijn er door de NDSM-praktijkschool twee schaalmodellen gemaakt. Een stond er in de hal van onze school aan de Schipluidenlaan en is meeverhuisd naar het schoolgebouw bij het Amstelstation. De andere is naar het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam gegaan. |
|
|
Naam Giessenkerk |
De naam van de ''Giessenkerk" zou oorspronkelijk "Onderkerk" worden. Op verzoek van de werf Van der Giessen om te vieren dat dit het eerste schip van de VNS was dat daar was besteld is de naam gewijzigd in "Giessenkerk". Uiteraard stonden daar naar de VNS wat douceurtjes tegenover. Ook had de werf wat aardigheidjes aangebracht zonder overleg. Zo waren in de hutten van de officieren bijvoorbeeld gratis verlaagde plafonnetjes aangebracht. De inspectie vond dat echter te veel weelde voor haar officieren, zodat dit luxe gedoe weer moest worden verwijderd. De Giessenkerk was het overgangsschip van de O-boten naar de Zonnekerk. De Ommenkerk was dat naar de Zaankerk. |
|
|
Van doop tot sloop - ss "Loenerkerk" |
In Reisverhalen (o.a. bij het onderdeel VNS Vloot) is na te lezen hoe Rogier Koppejan zijn eerste reis bij de VNS op het ss "Loenerkerk" verliep. Zijn latere naspeuringen over dit schip van doop tot sloop willen wij u niet onthouden.
Built by New England Shipbuilding Corp. Cushing Point, South Portland Main (USA) Hull No.2209; Launch 12.1943. 7253 b; 4429 n; 10.700d; 134,57x17,37x10,62m; Harrisburg 2500 pk, 11 kn. The name comes from a shipmaster. Served with the U.S. Shipping Board WWI, Vice President of the C.H. Speaque & Son 1918 President eastern Steamship Line 1928. (Facts from Harold F. Schmidt bud@tenforward.com). The ship was never damaged in WWII and took part in the invasion of Normandy 1944. Facts from Mr. I.Delbuono, signalman on board gerimcde@aol.com 1947 sold to the Netherlands and renamed "Spinoza"; 1947 sold to the United Netherlands Navigation Company and renamed "Loenerkerk" 1961 sold to the Lebanon and renamed "Marika" 1967 sold to Cyprus; 1971 scrapped at Cartagena (Spain). |
|
|
Op het eerste gezicht | |
1 |
Met ons vrouwen, is niets aan de hand. We zijn nog uitstekend van lijf en verstand.
Al hebben we schroeven in heupen en knieën en krijgen we last van spierpijn en jicht. |
2 |
Het lopen met steunzolen valt echt wel mee en met ons gebit zijn we maar al te vree. We willen nog veel, dat willen we weten; maar wat we willen, dat zijn we vergeten. Al groeien we krom, naar de aarde gericht. We zijn nog fantastisch op het eerste gezicht. |
3 |
De jeugdige liefde was mooi en apart, nu dragen we een pacemaker onder ons hart.
We denken met weemoed aan vroegere jaren,
Nu voelen we scheuten in ieder gewricht; | 4 |
Wij worden ouder, langzaam en traag dus slikken we een pil voor darm en maag.
We kruipen 's avonds doodmoe in ons bedje
Al valt voor ons bejaarden het leven niet licht. |
5 |
De adem wordt korter, de kelen te droog; de pols is te snel, de bloeddruk te hoog. De jaren gaan gaan tellen, we willen niet zeuren; ondanks de rampen die met ons gebeuren.
We hebben te veel of te weinig gewicht, | 6 |
Al worden onze zintuigen kommer en kwel; met bril en gehoorapparaat lukt het nog wel. Al brengt soms de ouderdom kleine verdrietjes, spontaan zingen we steeds onze liedjes.
We hopen met dit fraaie gedicht, |
|
||
Prenten Rolf Koch / Over Rolf Koch | ||
|
In de jaren zestig en zeventig werkte de scheepsbouwkundige Rolf Koch bij de technische dienst van de VNS. Hij was in overleg met de scheepsleiding verantwoordelijk voor dokkingen, dek- en cascoreparaties, laadgerei en surveys. Rolf kon bijzonder goed tekenen. Problemen bij een reparatie werden dikwijls opgelost aan de hand van een schets die door Rolf snel op papier was gezet. Hij had ook een humoristische kijk op situaties, voorvallen en nieuwe regels. Dikwijls werd hij hierdoor geïnspireerd en stond er heel snel een cartoon op papier. Enkele van deze spotprenten zijn bewaard gebleven. Simple Staging Tijdens de fusie van 1970 werd van de gezamenlijke, toen nog allemaal conventionele stukgoedschepen van de betrokken rederijen één vloot gevormd onder de Nedlloydvlag. Een tweede, kleinere vloot werd gevormd door tankers, gastankers en bulkcarriers. Deze vloot werd ondergebracht bij de HBT, later Nedlloyd Bulk. Alhoewel deze laatste rederij een eigen technische dienst had, waren er natuurlijk contacten en uitwisselingen van ervaringen. Zo werd er op een gegeven moment veel gesproken over het onderhoud van bulkcarriers en met name de onderkanten van de hoppertanks in de ruimen. Hoe kwam je daar makkelijk bij? Stellingen bouwen was tijdrovend en kostbaar. Er werd veel gefantaseerd en soms vond Rolf dat aan de veiligheid tijdens die gesprekken te weinig aandacht werd besteed. Zoals gewoonlijk trok Rolf zich dit laatste aan en zette hij zijn gedachten op papier hetgeen resulteerde in menige prent of cartoon. |
|
|
|
Is de heenreis langer of korter dan de terugreis? | |
Van de redactie van TNT Een vraag die de redactie steevast stelt als we aan een nieuw nummer beginnen.
Soms doen we het allemaal wel eens, toch? De speurtocht in onze herinnering vraagt veel tijd.
Hierdoor neigen we de terugweg veel langer te beleven, dan de heenweg naar vandaag.
Anders gezegd: Beleeft u de VNS-tijd lang of kort? Zijn er factoren die de uitkomst mede bepalen?
Zoals: ben je actief of een tobber, gezond en jong van lijf en leden of een kwakkel met durfvrees.
De redactie waagt het niet een antwoord te geven hoe dat met ons oud-VNS’ers zit.
Wat wij wel weten is dat de leden er opnieuw in geslaagd zijn een boeiende collage te geven van het VNS-gebeuren van voor 1970, U bent weer even een tijdreiziger, heen en terug naar de Boschkerk of Peperkust. |
|
|
|
EXIT NEDLLOYD - Verslag van een aandeelhoudersvergadering |
Lloyds List , Wednesday July 27 2005 |